Nu i slutet av denna gestaltning med konflikt som tema.
Känner att jag har jobbat med symbolik. RAMAR. Började mitt arbete med att intressera mig för begreppet anpassning efter att ha läst lite om Sapolskys zebrateori som jag har nämnt tidigare. Tittade igenom mitt bloggande under de senaste veckorna och känner att jag har testat olika idéer att uttrycka mig på. Det har varit min tanke från början, att inte helt och hållet bestämma hur jag ville utföra projektet även om min infallsvinkel angående hur man anpassar sig till sin omgivning har varit rådande.
Hamnade slutligen med ramar. Enkelt kanske, men jag känner att ramen symboliserar det jag ville gestalta, därför stannade jag vid den och sökte mig inte vidare.
Har hittat lite intressanta referenser och synvinklar som jag tycker beskriver lite av vad jag själv har funderat över under processens gång. En intressant aspekt är förhållandet till hur man anpassar sig i sin identitetsökning utifrån givna normer i samhället. Hur ens identitet påverkas av yttre faktorer men även inre faktorer. Mika Hannula skriver i Allt eller inget att ”identitet är en oavbruten process där vi söker en konsekvent och tillräcklig koherent och meningsfull ram och substans för jaget”. En strävan att känna sig nöjd med sig själv, strävan efter en bättre självkänsla som ibland kommer i konflikt pga omgivande normer i samhället men även egna vaneföreställningar om hur man uppfattar sig själv.
En annan intressant aspekt tar Wallstedt upp i boken Elevens tid och skolans tid. Hon talar där om de temporala ramarna som finns skolan. Hon menar att p.g.a. de temporala ramar som finns i skolan leder till att undervisning kommer att handla mer om tid än innehåll. I sin jakt att anpassa sig efter tiden riskerar läraren att frångå innehållet till att förhålla sig till tiden. Jag kan utefter egna VFU- erfarenheter relatera till den eviga stressen, som finns, och känslan av att inte känna sig tillräcklig i sin yrkesroll, en evig strävan att anpassa sig utefter de rådande förutsättningarna i skolklimatet.
Känner att jag har fått ut mycket av projektet. Har bland annat fått en större inblick i hur photoshop fungerar. Kände att jag ville lära mig det eftersom jag på min praktik upplevde att många elever var väldigt insatta och därför ville jag bekanta mig med det. Grupphandledningarna känner jag har varit ett stort stöd under processens gång. Att ta del av andras projekt och på det viset fått inspiration samt att även fått förslag på idéer har fungerat utmärkt. I vår grupp har vi pratat om att många har kört på det enkla och avskalade, att vi påverkas av varandra på ett positivt vis.
Att arbeta med temat konflikt har även det varit givande. Ett tema som inbjuder till problematiserande och analyserande. Men det har även varit påfrestande på ett vis också genom att det blir mycket negativ fokusering men som även är nyttig i sig.
Har inte helt kommit till avslut än i processen. Vad som ska bli min installation ligger i aulan i väntan på uppsättning. Har funderingar på att döpa verket till Framework eller Framing men har inte riktigt bestämt mig än. Får se vad jag känner när det sitter uppe.
شمس الشتاء 27
5 år sedan
3 kommentarer:
Klockrent Julia!!! En helt suverän installation Du kommer att göra! Enkel, men åh så intressant! Dina referenser passar också väldigt bra i sammanhanget!
Kram
Hej Framework-artist! Vilken vecka hörrödu... Mycket välskriven reflektion där jag håller med fullt ut om normer som vi ska passa in i. Helt rätt statement om skolans innehåll kontra tid. Kanske därför man mår dåligt i skolan för att vi blir stressade av tidsfaktorn. I vilket fall som helt kommer din ram o din rambild att bli succé. Good luck. Kram C
Ja, den blev bra! Golalr ramen-på-ramen, metasymboliken. Tomrumemt utanför ramen (är det ett vacuum, elelr ett utrymme att utnyttja? Varför är du inte där? Och sedd från sidan skulle du ju sitta bredvid ramen, d.v.s. ramarna förutsätter ett visst perspektiv, som beror på en yttre betraktare/grupp/norm att förhålla sig till förstår jag det som). Ses på torsdag!
Skicka en kommentar